mandag 20. desember 2010

Det som kommer til syne

Kunst- og uttrykkspedagogikk har en fenomenologisk tilnærming til et kunstuttrykk. Fenomenologi handler om “det som kommer til syne”. Det som ligger i erfaringen til den som har skapt uttykket. Et fenomen som kan leves og lekes, men ikke forklares.
  
Fenomenologien er en tilnærming som tar sikte på å forstå meningen av de menneskelige livserfaringene som kommer til syne og hvordan de oppleves. “Virkeligheten, som den trer fram for vår bevissthet” (Lykke & Meyer DeMott, Estetisk veiledning: 2008).
  
En fenomenologisk tilnærming fremstiller hvordan vi umiddelbart opplever og oppfatter kunstuttrykket, uten å trekke inn bakenforliggende årsaker. Uten å tillegge det egne tolkninger. Denne umiddelbare fremtredelsen gir den mest grunnleggende kunnskap vi kan få, og kan ikke erstattes av mer naturvitenskapelige eller psykologiske tilnærmingsmåter. Å beskrive det vi ser med følelse, men uten å tillegge det våre egne følelser.









William Blakes maleri av Isaac Newton som kartlegger naturen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar